Kobus1.jpg
Kobus Rallysport beleeft te korte East Belgian Rally
2011-10-17 22:53:34
Na enkele weken geleden een fantastische Omloop van Vlaanderen te hebben gereden rondom het Belgische Roeselare, bleek het geluk afgelopen weekend tijdens de East Belgian Rally op te zijn voor de jonge Kobus en navigator de Wild. Kobus Rallysport moest al na de 5e klassementsproef de handdoek in de ring gooien na het overschrijden van de geoorloofde verbindingstijd met 30 minuten.

Net als tijdens de 2010 editie van de East Belgian rally werden 5 verschillende klassementsproeven verreden rond het Belgische plaatsje Sankt-Vith. Waar het de vorige editie stralend weer was, kon het wat betreft het weer dit jaar niet slechter, wat de rally nog verradelijker maakte dan deze al is. De East Belgian rally, een rally welke door veel rijders als de meest technische en moeilijke rally wordt omschreven bleek dit jaar niet de meest succesvolle voor Hermen en Erik.

START
Op klassementsproef 1 werd voorzichtig gestard door de equipe, want na de 1e ronde van het Belgisch rally kampioenschap, de Haspengouw rally, had Hermen niet meer tijdens zulke gladde omstandigheden gereden. Ondanks het voorzichtige begin werd geopend met een knappe 12e tijd algemeen, 2.1 seconden voor rallytalent Kevin Demaerschalk en slechts 0.1 seconde achter Frans Clio Trophy kampioen 2010 Eric Mauffrey.

PECH
Helaas sloeg al op klassementsproef 2 het noodlot toe, want op maarliefst 300 meter voor de finish van de proef brak een van de stuurstangen van de Renault Clio wat resulteerde in een gebroken aandrijfas en een kromme reactiestang. Hermen en Erik wisten nog wel de finish te bereiken en zo het verlies te beperken tot zo’n 15 seconden. De proef werd afgesloten met een tot alle verbazing wekkende 13e tijd algemeen.

Dat deze gebroken stuurstang het einde van de rally zou betekenen, daar wilden Hermen en Erik niets van weten en zo wist de equipe de gebroken stuurstang en kapotte aandrijfas binnen 47 minuten te vervangen en hun weg te vervolgen. Consequentie van dit tijdverlies was dat de equipe op klassementsproef 3 moest starten achter startnummer 70 welke later op de proef ingehaald moest worden. Hoewel de auto niet juist spoorde werd alsnog een knappe 15e tijd gerealiseerd.

UITSLUITING
Na klassementsproef 5 kreeg de equipe van de organisatie te horen dat deze niet verder mocht rijden en uitgesloten was van verdere deelname. Dit omdat er volgens de reglementen slechts 30 minuten te laat mag worden ingeklokt over de gehele rally gezien. Een domper voor het team wat na de uitmuntende prestatie van verleden jaar gebrand was op een super resultaat.

“Het is jammer dat de dag zo vroeg moet eindigen voor ons. Erik en ik wilden er juist een tandje bij op gaan doen omdat we zagen dat het allemaal nog een stuk harder kon. Ik weet zeker dat er nog veel meer in had gezeten hier en ik hoop dat we het budget kunnen vinden om tijdens de Rally du Condroz te laten zien wat we kunnen op de gladde weggetjes rond Huy. Eén ding heb ik hier geleerd in Sankt-Vith en dat is dat we erg snel kunnen zijn in de regen”, aldus Hermen.